HR in Motion Awards 2025 – Categorie Arbo & Vitaliteit
Hieronder vind je de genomineerden voor de categorie Vitaliteit. Breng je stem uit en kom op 17 juni naar HR in Motion voor de uitreiking van deze HR Changemaker Award.

&Morgen
&Morgen helpt bedrijven met het ontwerpen, implementeren en borgen van nieuw en duurzaam mobiliteitsbeleid. Een belangrijk doel wat onze klanten hier bij nastreven is het verhogen van de vitaliteit van hun medewerkers.
Lees de volledige motivatie

MyDailyLifestyle
Elke organisatie in Nederland is wettelijk verplicht om een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aan te bieden aan haar medewerkers. Toch blijkt uit cijfers van TNO dat momenteel 72% van de werknemers in Nederland geen mogelijkheid heeft om een PMO te ondergaan.
Lees de volledige motivatie

TopState
Waar traditionele vitaliteitsprogramma’s zich vooral richten op leefstijl (beweging, voeding, slaap), gaat TopState een laag dieper: deelnemers leren hun biochemische en neurologische systemen zelf actief aan te sturen. Hierdoor ontstaat duurzame gedragsverandering en verhoogde zelfregie in werk en leven.
Lees de volledige motivatie

De Beroepscode Professionele Coaching
Stress en burn-out zijn beroepsziekte nummer 1. Meer dan 1 miljoen mensen lopen risico. HR staat voor de uitdaging om medewerkers duurzaam inzetbaar en veerkrachtig te houden.
Lees de volledige motivatie

Dutch Cycling Week
Onze Dutch Mobility Summit helpt HR-professionals en Facility Managers om medewerkers te stimuleren de fiets naar het werk te pakken. Dit verbetert de vitaliteit van medewerkers, vermindert CO2-uitstoot, en zorgt voor minder files en een beter stadszicht.

Beep for Help
Beep for Help richt zich op een urgent HR-thema: het verminderen van werkgerelateerde stress door ondersteuning aan huis te bieden. In een tijd waarin werk-privébalans steeds vaker onder druk staat, biedt onze dienst een praktische oplossing om medewerkers te ontlasten en hun focus op het werk te vergroten.

FRUIT OP JE WERK
Onze missie is ‘Samen maken we iedere (werk)plek gezonder en leuker’. Samen met HR zorgen we dat werkfruit niet alleen een middel is om medewerkers vitaal en gemotiveerd te houden, we gaan een stap verder en zorgen dat het verstrekken van fruit als uithangbord van het vitaliteitsbeleid kan worden gebruikt.

DUO Market Research
Onze onderzoeken geven medewerkers een stem en brengen helder in kaart hoe zij hun werk en werkomgeving ervaren. Dit levert organisaties niet alleen inzichten op in wat er speelt binnen teams en afdelingen, maar maakt ook zichtbaar op welke thema’s zij kunnen vernieuwen of innoveren.

DE CLERCQ ADVOCATEN NOTARIAAT
Wij helpen organisaties bij het creëren van een sociaal veilige werkomgeving, door juridisch advies te geven én HR te trainen in het voorkomen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. Dit verlaagt verzuim, versterkt het vertrouwen in leiderschap en draagt bij aan duurzame inzetbaarheid.

&Morgen
&Morgen helpt bedrijven met het ontwerpen, implementeren en borgen van nieuw en duurzaam mobiliteitsbeleid. Een belangrijk doel wat onze klanten hier bij nastreven is het verhogen van de vitaliteit van hun medewerkers.
Wat maakt jullie product of dienst uniek en hoe draagt het bij aan vernieuwing binnen de HR-sector?
De snelle “oplossing” is het invoeren van een fietsenplan. Maar de werkelijkheid is weerbarstiger, het hebben van een fietsenplan heeft maar beperkt effect op het gezonde gedrag van je medewerkers. Daarom kruipen wij de haarvaten in van de organisatie, met gericht gedragsonderzoek. Dat doen we in de vorm van een enquête, focusgroep of diepte-interviews. Zo proberen wij te begrijpen wat men nu echt motiveert om (niet) te bewegen. Want ook dat stukje naar de bushalte lopen, of naar het treinstation fietsen, is beter voor je dan die paar meter naar je geparkeerde auto.
Welke bewijzen, zoals resultaten, gebruikerservaringen of media-aandacht, onderbouwen het succes van jullie innovatie?
Al jaren werken we met de Nationale Politie om meer “blauw” aan het fietsen te krijgen, met mooie resultaten https://enmorgen.nl/projecten/hoe-de-nationale-politie-meer-blauw-op-de-fiets-krijgt/!
Een recente impuls op dit onderwerp is het “PendelPeleton”, een strava groep, waar mensen die bewegen in hun woon-werkverkeer aan mee kunnen doen, waarmee we laten zien dat we het niet alleen bij woorden laten, maar zelf ook actie ondernemen, en onze klanten de kans bieden om mee te doen https://enmorgen.nl/blog/pendelpeloton-maak-van-woon-werkritten-ook-een-sport/
En ook onze medewerkers zijn ons stralende voorbeeld voor gedragsverandering https://enmorgen.nl/blog/van-geen-fiets-naar-e-bike-fan-hoe-gewoontes-en-keuzes-samenkomen/

MyDailyLifestyle
Elke organisatie in Nederland is wettelijk verplicht om een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aan te bieden aan haar medewerkers. Toch blijkt uit cijfers van TNO dat momenteel 72% van de werknemers in Nederland geen mogelijkheid heeft om een PMO te ondergaan.
Hoe komt dat? Traditionele PMO’s zijn kostbaar en tijdrovend. Het zijn grote, verplichte projecten die slechts eens in de paar jaar plaatsvinden. Het kost HR veel tijd, inspanning en geld om een PMO te organiseren én tot een succes te maken. Ze vereisen gedetailleerde planning en omdat ze niet vaak voorkomen, kan HR de gegevens niet effectief vergelijken of trends analyseren over een bruikbare periode.
De PMO Direct met de Healthy Selfie van MyDailyLifestyle biedt een innovatieve oplossing voor deze uitdagingen. Deze nieuwe vorm van Preventief Medisch Onderzoek is laagdrempelig, efficiënt en betaalbaar. Organisaties voldoen eenvoudig aan hun wettelijke verplichting, medewerkers krijgen direct inzicht in hun gezondheid en HR beschikt over actuele data om gericht en preventief gezondheidsbeleid te voeren.
Wat maakt jullie product of dienst uniek en hoe draagt het bij aan vernieuwing binnen de HR-sector?
De Healthy selfie introduceert een volledig nieuwe vorm van Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Via een eenvoudige gezichtsscan kunnen medewerkers regelmatig hun fysieke en mentale gezondheid meten, en hun eigen trends en verbeteringen volgen – waar en wanneer zij willen.
De Healthy Selfie meet onder andere mentale stress, bloeddruk, hartslagvariabiliteit, ademhaling en zelfs de gezichtshuidleeftijd. Hierdoor krijgen medewerkers moeiteloos en op een laagdrempelige manier inzicht in hun gezondheid, waardoor het bijhouden hiervan aantrekkelijk en motiverend wordt. Door regelmatig te meten ontstaat er een persoonlijk gezondheidsprofiel met trends per meting.
De werkgever ontvangt gedetailleerde geanonimiseerde rapportages en trends, waarmee HR-afdelingen beter onderbouwde en gerichte maatregelen kunnen nemen om het welzijn van medewerkers te verbeteren.
De PMO Direct met Healthy Selfie biedt HR een leuke, betrouwbare, betaalbare én effectieve manier om vitaliteit zichtbaar én meetbaar te maken. Voor werknemers maken wij hun gezondheid en vitaliteit zichtbaar zodat zij in actie komen – want meten motiveert. Zo brengen wij duurzame vernieuwing binnen de HR-sector.
Zie https://www.mydailylifestyle.com/healthy-selfie voor meer informatie.
Welke bewijzen, zoals resultaten, gebruikerservaringen of media-aandacht, onderbouwen het succes van jullie innovatie?
Zie filmpje van TV programma Doe Maar Duurzaam. Vanaf minuut 2:16 is er een ervarings verhaal van een werkgever.
Zie podcast De werkprofessor “Meten motiveert” van 13 april 2025
Feedback van een werkgever (niet dezelfde als in het filmpje):
Wij waren positief verrast hoe de app o.b.v. een gezichtsscan met onze eigen telefoon de hartslag, bloeddruk etc. kan meten. Er is ook vergeleken met resultaten van eigen smart watches enzo en die kwamen overeen. Wij waren hier allemaal erg positief over verrast. Hoe de scan dit nu allemaal zo kan aflezen blijft echt iets bijzonders.
Hieronder feedback van een aantal gebruikers van andere diverse werkgevers:
- Verbazend hoeveel informatie er zichtbaar is voor de app op basis van één scan.
- Leuk om te zien dat er een aantal niet dagelijks meetbaar warden in zitten. Zoals welzijn score.
- Het is een tool om bewust te worden van je vitaliteit en wellicht handig om je vorderingen te meten als je met je vitaliteit aan de slag gaat.
- Het is een eenvoudig manier om bepaalde dingen met betrekking tot gezondheid te meten.
- Mooi uitgebreid overzicht van diverse aspecten.
- Geeft snel overzicht.
- Leukste eraan is dat je in 1 minuut inzicht krijgt in je bloeddruk, hartritmevariabiliteit, hartslag, etc.

TopState
Waar traditionele vitaliteitsprogramma’s zich vooral richten op leefstijl (beweging, voeding, slaap), gaat TopState een laag dieper: deelnemers leren hun biochemische en neurologische systemen zelf actief aan te sturen. Hierdoor ontstaat duurzame gedragsverandering en verhoogde zelfregie in werk en leven.
De impact op organisaties is breed en aantoonbaar:
- Lager ziekteverzuim en minder uitval door overbelasting of burn-out
- Meer focus, werkplezier en productiviteit
- Vergroting van eigenaarschap, motivatie en duurzame inzetbaarheid
- Een gedeelde taal binnen teams over energie en herstel, wat onderlinge verbinding en samenwerking versterkt
- Een aantrekkelijke bruisende werkplek waar het fijn is om te blijven of gaan werken
Met deze aanpak draagt TopState bij aan een cultuur waarin vitaliteit niet als luxe, maar als voorwaarde voor goed functioneren wordt gezien. Het zijn de ‘future skills’ voor medewerkers in veerkrachtige, toekomstgerichte organisaties die tegen verandering kunnen en snel kunnen schakelen. wat onze klanten hier bij nastreven is het verhogen van de vitaliteit van hun medewerkers.
Wat maakt jullie product of dienst uniek en hoe draagt het bij aan vernieuwing binnen de HR-sector?
De trainingen van TopState zijn gebaseerd op een unieke combinatie van neuropsychologie, biochemie en gedragsverandering, vertaald naar praktische stappen. Het geeft een andere kijk op ons menselijk functioneren, vitaliteit en veerkracht omdat we ons niet richten op wat zichtbaar het probleem lijkt maar wat er in de systemen die draaien op de achtergrond speelt. Daarbij staat de gedeelde verantwoordelijkheid tussen organisatie en medewerker centraal en leer ieder zijn regie te pakken.
Wat ons onderscheidt:
- Wetenschappelijke kennis over brein en biochemie, vertaald naar dagelijkse werkpraktijk
- Deelnemers ontwikkelen regie over hun energie, prestaties en werkgeluk
- Geen (kant-en-klare) adviezen, maar inzet van systeemdenken en zelfreflectie
- Preventieve benadering in plaats van reactieve hulp bij uitval
- Positieve en activerende aanpak met direct toepasbare inzichten
- Blended leervorm met combinatie van live sessies en een online leeromgeving (TopState Academy)
- Ervaren trainers met achtergrond in topsport en bedrijfsleven
Deze vernieuwende kijk op vitaliteit maakt onze aanpak bijzonder relevant voor organisaties die zoeken naar duurzame én meetbare verandering in gedrag, energie en prestaties.
Welke bewijzen, zoals resultaten, gebruikerservaringen of media-aandacht, onderbouwen het succes van jullie innovatie?
- Meer dan 10.000 deelnemers volgden een TopState-training. De gemiddelde waardering op inhoud en toepasbaarheid is een 9,3.
- Organisaties zoals Actemium, Sioux, diverse Gemeenten en onderwijsinstellingen zetten het programma in voor meerdere groepen, met structureel vervolgtrajecten vanwege meetbare resultaten: hogere energie, meer teamfocus en minder verzuim.
- Het boek ‘Pak de regie over je energie of ploeter lekker door’ (januari 2025 uitgegeven) behaalde de 6e plek in de Managementboek top 100 en de 4e plek in de categorie Persoonlijke effectiviteit
- Een lovende recensie van journalist en redacteur Ineke Peters, die schreef: “Geen poespas, maar hoge kwaliteit.”
- De TopState methodiek wordt in verschillende artikelen, bladen en podcast omschreven en besproken naar aanleiding van het boek waarin deze in 50 vragen uit de doeken gedaan wordt.
- Gebruikerservaringen onderstrepen het succes. Een deelnemer schreef: “Ik heb in deze training geleerd hoe ik écht grip krijg op mijn energie. Niet alleen meer inzicht, maar ook tools die ik dagelijks toepas thuis én op werk.”
TopState laat zien dat energiebeheer geen vaag begrip hoeft te zijn, maar een concrete vaardigheid die meetbaar bijdraagt aan welzijn én prestaties voor nu en in de toekomst.

De Beroepscode Professionele Coaching
Stress en burn-out zijn beroepsziekte nummer 1. Meer dan 1 miljoen mensen lopen risico. HR staat voor de uitdaging om medewerkers duurzaam inzetbaar en veerkrachtig te houden. Coaching is daarbij een krachtig instrument—mits professioneel uitgevoerd.
De Beroepscode Professionele Coaching geeft HR de zekerheid dat ze werken met goed opgeleide, ethisch werkende en toetsbare coaches. Dit verhoogt de kwaliteit van coachingtrajecten en verkleint risico’s voor zowel medewerker als organisatie.
Wat maakt jullie product of dienst uniek en hoe draagt het bij aan vernieuwing binnen de HR-sector?
De code is een unieke samenwerking van vijf toonaangevende coach-beroepsorganisaties. In een ongereguleerde markt biedt het voor het eerst één heldere standaard voor wat ‘professioneel coachen’ inhoudt.
Voor HR betekent dit: grip op kwaliteit, veiligheid voor medewerkers én duidelijkheid bij inkoop. De code maakt coaching transparant, toetsbaar en strategisch inzetbaar binnen HR-beleid.
Welke bewijzen, zoals resultaten, gebruikerservaringen of media-aandacht, onderbouwen het succes van jullie innovatie?
- Ondertekend door alle grote coach-beroepsorganisaties in Nederland.
- Omarmd door HR-professionals als kwaliteitsmaatstaf.
- Steeds vaker opgenomen in HR-inkoopcriteria.
- Besproken bij BNR Radio, in vakmedia, op events en binnen coach- en HR-netwerken.
- Aantrekkingskracht: nieuwe organisaties willen zich aansluiten bij de code.

Dutch Cycling Week
Onze Dutch Mobility Summit helpt HR-professionals en Facility Managers om medewerkers te stimuleren de fiets naar het werk te pakken. Dit verbetert de vitaliteit van medewerkers, vermindert CO2-uitstoot, en zorgt voor minder files en een beter stadszicht. Dit lijkt heel makkelijk, maar in de praktijk is het traject van medewerkers van de auto naar de fiets bewegen een stuk complexer dan gedacht. Want 1 op de 2 werknemers kán fietsen naar het werk, maar stapt toch in de auto.
Wat maakt jullie product of dienst uniek en hoe draagt het bij aan vernieuwing binnen de HR-sector?
Het evenement belicht concrete mogelijkheden en biedt HR-professionals de tools om de fiets als werkgebonden mobiliteit te integreren. We bieden wetenschappelijk onderbouwde argumenten, stimuleringsprogramma’s en fietsoplossingen die snel implementeren mogelijk maken.
Welke bewijzen, zoals resultaten, gebruikerservaringen of media-aandacht, onderbouwen het succes van jullie innovatie?
De groeiende deelname aan de summit en de positieve feedback van HR-professionals en Facility Managers benadrukken de waarde. Ook in de media is hier in toenemende mate aandacht voor, zoals recent bij BNR. Ook organisaties als Natuur en Milieu en Planbureau voor de Leefomgeving rapporteren hierover.

Beep for Help
Beep for Help richt zich op een urgent HR-thema: het verminderen van werkgerelateerde stress door ondersteuning aan huis te bieden. In een tijd waarin werk-privébalans steeds vaker onder druk staat, biedt onze dienst een praktische oplossing om medewerkers te ontlasten en hun focus op het werk te vergroten. Dit vertaalt zich direct naar minder verzuim, hogere productiviteit en een beter behoud van talent.
Wat maakt jullie product of dienst uniek en hoe draagt het bij aan vernieuwing binnen de HR-sector?
Beep for Help biedt een directe, laagdrempelige oplossing voor HR-teams die op zoek zijn naar praktische ondersteuning voor hun medewerkers thuis. Waar traditionele diensten zich richten op werkgerelateerde ondersteuning, focussen wij juist op de thuissituatie — een cruciale schakel die vaak wordt vergeten. Ons model combineert snelheid, eenvoud en betrouwbaarheid, zonder lange wachttijden of ingewikkelde processen. Daarmee brengen we innovatie die tastbaar en direct toepasbaar is.
Welke bewijzen, zoals resultaten, gebruikerservaringen of media-aandacht, onderbouwen het succes van jullie innovatie?
Hoewel we momenteel nog geen uitgebreide data hebben verzameld, zijn de eerste signalen veelbelovend. We zien dat HR-teams toenemende interesse tonen in onze aanpak als een effectieve manier om werkstress te verminderen en focus te verhogen. Daarnaast lanceren we binnenkort een pilotprogramma om de impact van onze dienst op de verlaging van verzuim en verhoging van productiviteit concreet in kaart te brengen. Deze resultaten zullen dienen als de basis voor verdere implementatie en schaalvergroting.
Ontdek ook een casestudy en ontdek Beep for Help: https://url.de.m.mimecastprotect.com/s/xOeRCOgm15sq1yZHEf4fGyNfC?domain=beepforhelp.nl

FRUIT OP JE WERK
Onze missie is ‘Samen maken we iedere (werk)plek gezonder en leuker’. Samen met HR zorgen we dat werkfruit niet alleen een middel is om medewerkers vitaal en gemotiveerd te houden, we gaan een stap verder en zorgen dat het verstrekken van fruit als uithangbord van het vitaliteitsbeleid kan worden gebruikt.
Wat maakt jullie product of dienst uniek en hoe draagt het bij aan vernieuwing binnen de HR-sector?
FRUIT OP JE WERK heeft het totale proces ‘van grond tot mond’ in eigen beheer. We bezorgen volledig duurzaam met onze eigen toffe peren tot op de afgesproken locatie(s) in het pand, waarbij we zowel het aantal stuks fruit als de samenstelling van het fruit aanpassen op de behoeften van de medewerkers. Displaymateriaal in huisstijl van de klant zorgt ervoor dat alle medewerkers weten wat de reden is dat er gratis werkfruit wordt aangeboden.
Welke bewijzen, zoals resultaten, gebruikerservaringen of media-aandacht, onderbouwen het succes van jullie innovatie?
Ruim 15.000 tevreden klanten in Nederland, België en Duitsland van totaal uiteenlopende grootte en in allerlei verschillende sectoren. Werkfruit werkt, onze klantgerichte en full-service aanpak zorgen ervoor dat organisaties zoals DHL, Deloitte en a.s.r. al meer dan 10 jaar trouwe ‘fans’ van FRUIT OP JE WERK zijn.

DUO Market Research
Onze onderzoeken geven medewerkers een stem en brengen helder in kaart hoe zij hun werk en werkomgeving ervaren. Dit levert organisaties niet alleen inzichten op in wat er speelt binnen teams en afdelingen, maar maakt ook zichtbaar op welke thema’s zij kunnen vernieuwen of innoveren. Door gericht aan de slag te gaan met onderwerpen als werkplezier, communicatie, leiderschap of duurzame inzetbaarheid, versterken organisaties zowel het welzijn van medewerkers als hun eigen wendbaarheid. Het resultaat is een organisatiecultuur waarin medewerkers zich gehoord voelen en waarin continu verbeteren mogelijk wordt gemaakt.
Wat maakt jullie product of dienst uniek en hoe draagt het bij aan vernieuwing binnen de HR-sector?
DUO Market Research biedt maatwerkonderzoeken met persoonlijke begeleiding. Elk traject sluit aan op de structuur, taal en behoeften van de organisatie. Organisaties kunnen eigen thema’s toevoegen, waardoor het onderzoek aansluit op hun ambities.
Onze inzichten helpen HR-teams om gericht te verbeteren, vernieuwen of innoveren op thema’s als werkplezier, leiderschap of duurzame inzetbaarheid. Dankzij onze uitgebreide benchmarkdatabase kunnen resultaten bovendien worden vergeleken met andere organisaties, wat richting geeft aan gerichte actie.
Deze combinatie van maatwerk, thematische flexibiliteit en contextuele vergelijking maakt onze aanpak uniek binnen de HR-sector.
Welke bewijzen, zoals resultaten, gebruikerservaringen of media-aandacht, onderbouwen het succes van jullie innovatie?
DUO Market Research voert jaarlijks onderzoeken uit voor een groot aantal organisaties in sectoren zoals onderwijs, zorg, overheid, etc.
Onze persoonlijke en inhoudelijke aanpak wordt goed gewaardeerd. Dat blijkt uit een recente klanttevredenheidsmeting, waarin we een Net Promoter Score (NPS) van +44 behaalden.
Ook uit klantervaringen blijkt onze meerwaarde. https://www.duomarketresearch.nl/case/marin/
Zo schreef MARIN in een review: “We zochten een onderzoeksbureau dat gedegen onderzoek doet en een heldere weergave geeft van de resultaten. Geen toeters en bellen waar je de hoofdprijs voor betaalt. Gewoon een helder en transparant onderzoek dat weergeeft wat er in de organisatie leeft en wat er in de benchmark gebeurt.”

DE CLERCQ ADVOCATEN NOTARIAAT
Wij helpen organisaties bij het creëren van een sociaal veilige werkomgeving, door juridisch advies te geven én HR te trainen in het voorkomen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. Dit verlaagt verzuim, versterkt het vertrouwen in leiderschap en draagt bij aan duurzame inzetbaarheid. Ons doel is bereikt als 100% van alle medewerkers zich veilig voelt op de werkvloer.
Wat maakt jullie product of dienst uniek en hoe draagt het bij aan vernieuwing binnen de HR-sector?
Wij combineren juridische expertise met praktijkgerichte kennissessies, afgestemd op de werkvloer. Geen droge regels, maar herkenbare voorbeelden, interactieve werkvormen en een integrale aanpak waarbij HR, leidinggevenden en bestuur worden betrokken. Nieuw is dat we juridische preventie inzetten als strategisch HR-instrument.
Welke bewijzen, zoals resultaten, gebruikerservaringen of media-aandacht, onderbouwen het succes van jullie innovatie?
- Hoog gewaardeerde trainingen, o.a. op de Leiderschapsdag van NUOVO Scholen en bij Masters in Talents. We trainen daarbij zowel professionals als jong talent om grensoverschrijdend gedrag te herkennen, bespreekbaar te maken én er effectief op te handelen
- We staan als key-note speakers op HR-events en ontvangen media-aandacht via o.a. podcasts en Instagram
- Terugkerende klanten uit het MKB+ en multinationals die ons aanbevelen voor onze heldere communicatie en direct toepasbare adviezen